Werkweken 4,5 en 6 - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Niek Slagter - WaarBenJij.nu Werkweken 4,5 en 6 - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Niek Slagter - WaarBenJij.nu

Werkweken 4,5 en 6

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

29 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Rakaia

Het is alweer 3 weken geleden dat ik voor het laatst wat heb getypt dus daar zal ik even verandering in brengen. Afgelopen weken hebben we skoftig best weer gehad met veel zon en hoge temperaturen. Alle akkerbouwers hier hebben hun producten nog nooit zo snel en droog binnen gehad dan dit jaar. Ik ben daarom ook veel bezig geweest met beregenen de laatste weken. Om 6 uur s´ochtends de eerste 3 haspels neerzetten en dan kon ik ze s´ avonds nog een keer verzetten. Het waren drukke dagen maar ik vindt het wel leuk werken dus dat scheelt weer. Naast het beregenen ben ik met mijn baas veel bezig geweest om de opslag van aardappels en rode bieten aan te pakken. We liepen met een selectie spuitje met Roundup om de aardappelplanten en de bieten dood te spuiten. De aardappels gingen wel kapot maar de bieten niet dus moesten we alles nog een keer doorlopen met een ander middel. Het land was 13 hectare dus daar zijn we ongeveer 2 weken mee bezig geweest om het allemaal te doorlopen. De planten mogen er niet inzitten want anders mag die partij niet geëxporteerd worden en dat kost veel geld.

Remco (mijn baas) heeft ook nog 10,5 ha gerst staan want dat hoekje land had hij over dus dat heeft hij met gerst in laten zaaien. Die hebben we vorige week vrijdag gedorst met de combine en ik moest er met de kiepwagen onder rijden en het uiteindelijk naar de silo op de boerderij brengen. Dit was ook wel leuk werk maar het duurde maar een paar uurtjes want toen was het perceel alweer leeg.

Op een ander perceel zitten er koolplanten tussen de lelies en die groeien zo groot dat het later in het seizoen problemen kan geven met rooien. Daarom hebben we deze uit de grond getrokken en in het padje gelegd zodat hij er later in de teelt geen last meer van heb.

In de weekenden komen we vaak als klas bij elkaar in ons huis en doen we een paar biertjes en maken we er een mooie avond van. Er zitten namelijk een paar klasgenootjes van ons een aantal km verderop. afgelopen weekend zijn we naar een rugby wedstrijd geweest. Dit was echt meesterlijk om een keertje mee te maken. de sfeer die er in zo'n stadion hangt is heel anders dan met voetbal. Ook zitten de supporters gewoon door elkaar heen en respecteren ze elkaar.
Na de wedstrijd zijn we in Christchurch wezen stappen maar we kwamen niet heel ver want het schijnt dat je een blouse en puntschoenen aan moet hebben om ergens binnen te komen. Uiteindelijk hebben we toch een tentje gevonden en daar hebben we een gezellige avond gehad.
Zondag zijn we naar Lake Hood geweest. Dit is een meer waar iedere zondag veel mooie spullen langsvaren zoals waterscooters, jetski's en luxe boten. Je kunt wel zien dat er niet veel arme mensen zijn want dat meer is ram en ram vol met spullen.

Voor de rest gaat het nog goed hierzo en ik heb nog geen verlangens om naar huis te gaan dus dat is een goed teken. Iedereen is lekker aan het werk en geniet met volle teugen. Ik heb jullie hopelijk weer genoeg bijgepraat en jullie horen gauw weer van me!

Baalllluuhhhh!!!!

  • 01 Maart 2016 - 15:49

    Oma Riet:

    Lieve Niek,

    Je hebt weer een lang reisverslag geschreven, deze keer duurde het nog wat langer, maar dan heb je ook wat.
    Ik ben blij, dat je het zo naar je zin hebt. Ben jij de enige, die soms met de baas werkt, of wordt dat afgewisseld. Je moet ook heel verschillend werk doen, dat maakt, dat nooit saai wordt.
    Af en toe stappen, al mogen jullie niet overal naar binnen, maar toch een leuke avond.
    Lieve Niek, geniet nog maar fijn van je werkvakantie, het is gauwer om, dan je denkt.

    Groeten en liefs van Oma!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 3884

Voorgaande reizen:

27 December 2015 - 29 Maart 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: