Tweede stageweek in het Hollandse weer - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Niek Slagter - WaarBenJij.nu Tweede stageweek in het Hollandse weer - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Niek Slagter - WaarBenJij.nu

Tweede stageweek in het Hollandse weer

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

28 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Rakaia

Hallootjes,

Van tevoren heb ik altijd gedacht dat ik het mooie weer zou opzoeken en het slechte weer thuis zou laten: dit is dus niet het geval. We hebben de afgelopen 2 weken veel water gehad hierzo met langdurige regen dus op het land kunnen we niet aan de gang.
Vorige week hebben we wel wat mooier weer gehad met als uitschieter een dag van 35 graden en een luchtvochtigheid van 35%. Deze dag ben ik de hele dag in de fresia's geweest. De fresia's staan onder doek omdat er anders luizen in het gewas komen dus we moesten eerst het doek er vanaf halen om zo te kunnen selecteren. Hier haalden we de virussen en de andere soorten eruit. Toen dit klaar was hebben we het doek er weer overheen getrokken want de fresia's moeten nog even wat meer groeien. Dit lukt niet helemaal met die donkere en regenachtige dagen dus we zullen ook wel wat later gaan rooien.

Vorige week zaterdag na die hele warme dag heb ik samen met mijn baas de laatste lelies geplant. De grond die er lag was bijna kokend maar ze zitten er toch allemaal in. Ik op de trekker en mijn stagebaas achterop de plantmachine. Dit ging super dus om half 10 zaten de lelies erin en hebben we nog even een wat fresia's geselecteerd. Rond de middag ben ik naar huis gegaan maar de andere jongens in het huis waren allemaal nog aan het werk dus ik was helemaal alleen. Een mooie gelegenheid om het huisje maar even schoon te maken dus ik ben druk bezig geweest met boenen dus dat zag er weer spik en span uit. S' middags ben ik met een klasgenootje mee geweest die aan het graszaad oogsten was dus dat was ook wel leuk om mee te maken. S' avonds een paar biertjes gedaan met de jongens en de zondag even besproken wat we zouden gaan doen.

Zondag zijn we naar een Nederlandse veehouder geweest in Rangiora. Dit is een plaats 100 km van ons huisje dus dat was weer een heel tippeltje maar zeker de moeite waard. We hadden een afspraak gemaakt dus ze wisten dat we kwamen dus de 2 eigenaren hebben ons 3 uur lang rondgeleid over hun terrein. Dit was erg leerzaam en uiteindelijk hebben ze ons nog wat tips gegeven voor in de toekomst wat hun allemaal hebben meegemaakt. Uiteindelijk zijn we weer terug gereden naar ons huisje en zijn we lekker uit eten geweest in Rakaia.

Maandag zijn we weer in de fresia's gedoken om een bepaalde sectie af te krijgen want er zou regen gaan vallen. Dit is ook gebeurt want we hebben in 24 uur tijd 40 mm gehad dus op het land werd het werken ook niks meer. Ondanks die regen moesten we evengoed door beregenen dus dat heeft mijn baas mij ook uitgelegd. Het komt omdat het water hier gigantisch snel zakt door de grond heen dus het kan heel wat water hebben. Aankomend weekend kan ik het allemaal zelf doen. Voor de rest tijdens de regenachtige dagen heb ik wat aan machines gesleuteld en rondjes rijden langs de percelen om te kijken hoe het ervoor staat. Het weerbeeld voor de komende dagen wordt wel puur beter dus kunnen we gelukkig weer op het land aan de gang.

Voorlopig zijn jullie weer even op de hoogte hoe het hier er allemaal aan toe gaat. Het is allemaal niet zo spannend hier hoor!

Groetjes!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Actief sinds 31 Dec. 2015
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 3888

Voorgaande reizen:

27 December 2015 - 29 Maart 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: